Kennisbank
Verschillende factuur- en ordernummers

Wanneer u een factuur aanmaakt dan zult u misschien opmerken dat er een verschil is tussen het order- en factuurnummer, dit is echter heel gewoon.

In een ideale situatie zouden beide gelijk lopen, omdat ze beide op 1 beginnen wanneer u met uw webwinkel start, in de praktijk valt er echter al snel een gat.
Dat er een gat valt tussen beide, of er een verschil ontstaat kan verschillende redenen hebben, de meest voorkomende hebben we voor u op een rijtje gezet:

  • Er is een iDeal storing, waardoor de order aangemaakt wordt, maar niet afgerekend, hierdoor komt er wel een ordernummer, maar geen factuurnummer
  • U verzend de pakketten in een andere volgorde als dat de orders binnenkwamen, hierdoor raken deze nummers door elkaar
  • Klanten besluiten tijdens het afrekenen nog iets toe te voegen aan hun winkelmand, waardoor ze nogmaals afrekenen. U heeft nu twee ordernummers, maar zal maar een factuur aanmaken

Waarom worden order- en factuurnummer niet gewoon gelijk getrokken?
De Belastingdienst vereist een opvolgende factuurnummering. Hierom kent de backoffice pas een factuurnummer toe zodra u op "Factuur" drukt. Orders die niet verzonden worden krijgen geen factuurnummer zolang u geen factuur aanmaakt

Kan ik eventueel een factuurnummer wijzigen?
Ja. Als u bij een order op wijzig drukt dan kunt u hier de factuurnummer aanpassen. Let echter wel op de oploping van de factuurnummering.

(3 beoordeling(en))
Dit artikel heeft me geholpen
Dit artikel heeft me niet geholpen